کارت گارانتی، یکی از مهمترین جنبههای هویت بصری یک برند است. این کارت برای مجموعههایی کاربرد دارد که تولید کننده، وارد کننده و یا حتی ارائه کننده محصول یا سرویسی به مخاطب خود باشند. با تبادل برگه ضمانت یا کارت گارانتی، هر فروشنده در هنگام فروش کالای خود، تعهد و مسئولیتی را بر عهده میگیرد که پشتیبانیهایی را از محصول فروخته شده انجام خواهد داد. این کارت، تضمین میکند که کالا اصل و سالم است و در صورت وجود اشکال در آن، فروشنده مسئولیت تعویض یا پس گرفتن را بر عهده میگیرد. به این علت که برگ گارانتی تضمین کننده اعتبار محصول و یا خدمات است، طراحی آن اهمیت بالایی دارد و باید به صورت حرفهای انجام شود.
نکته کلیدی در طراحی حرفهای کارت گارانتی طراحی فضایی آرامش بخش و اطمینان بخش در این کارت است تا مخاطب شرکت و یا برند با دیدن آن حس خوشایند اطمینان خاطر از برند، محصول و یا خدمات را لمس کند.
طراحی کارت گارانتی PVC
کارتهای گارانتی معمولا برای چند ماه یا چند سال اعتبار دارند، بنابراین دارنده آن جهت استفاده از خدمات پس از فروش باید تا تاریخ اعتبار کارت آن را نزد خود نگه دارد. پس بهتر است برای ماندگاری بیشتر این ضمانت نامه آن را روی کارتهایی مستحکم و با ماندگاری بالا چاپ نمود تا از مخدوش شدن یا از بین رفتن آنها جلوگیری شود. مناسبترین جنس برای این منظور کارت PVC است که بسیار مستحکم بوده و در برابر عواملی همچون آب، رطوبت، ضربه، سایش و شکستگی مقاوم است.
اصول اولیه طراحی کارت گارانتی
زیبایی کارت های گارانتی به کلاس یک مجموعه اضافه میکند و باعث افزایش اعتبارش میشود. کارت ضمانت باید به گونهای طراحی شده باشد که در عین زیبایی، رسمی و قابل اعتماد باشد و به شما و محصولتان نزد مشتریان ارزش و اعتبار بخشد. یک کارت با طراحی حرفهای و خلاقانه موجب به یاد ماندن برند و نشان تجاری در ذهن مشتریان خواهد شد. در طراحی و چاپ کارت ضمانت میتوانید از طرحهای مختلف، متناسب با سلیقه و کسب و کار خودتان استفاده کنید. اما بهتر است این کار را با روش اصولی آن انجام دهید. این اصول شامل موارد زیر هستند:
- طراحی باید متناسب با نوع کسب و کار باشد.
- برای طراحی کارت گارانتی پی وی سی بهتر است از نرمافزارهای مناسب گرافیک مانند فتوشاپ یا کورل استفاده شود.
- با توجه به سلیقه مشتری و نیازهای او میتوان طراحی را در جهت افقی و یا عمودی انجام داد.
- باید از خصوصیات، ویژگیها و رنگهای غالب در عموم طراحیها اعم از رنگ سازمانی، لوگو و غیره بهره گرفت.
- ضروری است که اطلاعات محصول و شرایط ضمانت بر روی کارت، درج شود.
- رنگ طلایی، نقره ای، قرمز و یا رنگ سازمانی شما از جمله رنگهایی هستند که برای طراحی کارت ضمانت نامه گزینههای مناسبی هستند. لوگو و مدت اعتبار کارت معمولا باید جلب توجه کند.
- کارت گارانتی میتواند به صورت تک رو و یا دو رو باشد و این امر بستگی به میزان اطلاعاتی دارد که قرار است در آن قرار داده شود. طراحی دو رو این امکان را فراهم میسازد تا اطلاعات مهم و یا قوانین خاصی که مد نظر است در قسمت پشت کارت قرار گیرد.
- پس از چاپ نیز میتوان برای مرحله تکمیلی از روش پوشش اورلی یا لمینیت استفاده کرد تا به استحکام و مرغوبیت کارت افزوده شود.
اطلاعات ضروری برای درج در کارت گارانتی
- باید نام و مدل محصول روی کارت مندرج شود.
- مدت زمان ضمانت نامه حتما باید قید گردد.
- درج لوگو و نام شرکت روی کارت الزامی است.
- ذکر مواردی که منجر به ابطال ضمانت میگردد ضرورت دارد.
- حتما باید شرایط تعویض و مدت زمان بازگشت محصولات را قید کرد.
- تاریخ شروع و خاتمه ضمانت مشخص گردد.
- شماره سریالی که روی کارت گارانتی درج میشود باید با شماره سریال دستگاه مطابقت داشته باشد.
- مواردی که شامل گارانتی نمیشود نیز باید اضافه شود.
طراحی کارت ضمانت در فتوشاپ
نکات زیر در طراحی کارت ضمانت PVC در فتوشاپ و یا سایر نرم افزارهای گرافیکی نظیر کورل توصیه میشود:
- اندازه استاندارد کارت پی وی سی ۹.۲×۵.۷ سانتیمتر است. سایز کارت نهایی که تحویل داده میشود ۸.۵×۵.۳ سانتی متر است.
- در صورت چاپ دیجیتال مد رنگی (Color Mode) را RGB قرار دهید؛ و اگر چاپ افست کارت PVC مد نظر است باید مد رنگی را CMYK قرار دهید.
- ۷ میلی متر از چپ و راست و ۶ میلی متر از بالا و پایین کارت در برش و پانچ حذف میشود، بنابراین بهتر است در این فاصله لوگو و یا نوشتهای قرار نگیرد.
- رزولوشن (Resolution) را روی ۳۰۰ تنظیم کنید.
- طرح نهایی باید به صورت لایه باز با فرمت PSD ذخیره شود.